24 dec. 2007

Kathmandu 2006

Namaste, sau buna ziua.
De cum am iesit din aeroport mi-am dat seama ca sunt intr-o alta lume, absolut totul este diferit fata de ce am intalnit pana acum, ( soc cultural ) se circula pe stanga, se clacsoneaza non stop, strazile au maxim 5 metri dintr-o cladire in alta, 5 metri pe care se merge in ambele sensuri si cu masina si cu risca, motocicleta, bicicleta, oamenii, vacile si parca tot orasul este in strada.


Poate cel mai frumos lucru din Nepal este chiar nepalezul, nicaieri in lume nu am vazut oameni mai linistiti ( timp de 9 zile nu am auzit pe nimeni tipand sau certanduse ), mai respectuosi ( tot timpul m-am simtit tratat ca un rege ) si mai corecti. Barbatii de toate varstele se tineau de mana doar in semn de respect si prietenie fara nicio conotatie sexuala. Incercam sa-mi imaginez ce s-ar intampla daca romanii ar trebui sa circule ca in Kathmandu, ce mi-a venit in minte a fost... sange, batai, injuraturi. Aici am invatat sensul unui nou cuvant" toleranta".

Swayambhunath este unul din cele mai vechi temple Budiste din valea Kathmand-ului, i se mai spune si templul maimutelor pentru ca in padurea de la baza lui sunt mii de maimute care traiesc din ce primesc sau fura de la turisti ori din ofranda calugarilor.


Boudhanath este cea mai mare stupa budista din lume si locul de pelerinaj a milioane de oameni. Ritualul presupune inconjurarea templului in sensul acelor de ceasornic si invartirea moristilor de rugaciune, astfel, mantrele inscriptionate pe ele vor ajunge cu siguranta la zei.

Pashupatinath, este cel mai mare templu hindus din Nepal. In acelas loc credinciosii veneau si ungeau falusuri cu lapte pentru fertilitate, cei morti erau arsi, cenusa era aruncata in raul Bagmati pentru a fi dusa de ape in raul sfant Gange, copii faceau baie iar femeile spalau vasele. In functie de casta din care fac parte ( patura sociala ), cadavrul era ars in amonte sau in aval ( cei din caste superioare erau arsi in amonte astfel apa in care era aruncata cenusa nu era tulburata de cea a celor din castele inferioare ).
Primul fiu nascut punea un smoc de paie in gura parintelui si ii dadea foc iar dupa ceremonia se radea in cap, doliul dura un an. Nu avem cum sa stiu cat sufereau, dar acolo moarte este privita altfel decat la noi, este un lucru firesc si sunt impacati cu ideea ca pana la urma cu totii sfarsim asa.

Durbar Square este local unde sunt palatele ultimilor regi, in total peste 50 de temple, piete si multi negustori, tot aici sunt inscaunati regi si isi au si resedinta.



Thamel, centrul turistic al orasului, locul unde sunt majoritatea hotelurilor restaurantelor si magazinelor, de fapt, in acest cartier magazinele sunt unul langa altul( majoritatea cu echipament montan ).



Strazile mici si foarte aglomerate, zgomotul orasului care nu inceta nici noaptea, mancarurile foarte condimentate, preturile exagerat de mici, ospitalitatea nepalezilor, dau un farmec aparte acestui oras care in opinia mea este cel mai frumos loc in care am fost si abia astept sa ma intorc ( poate si pentru ca tot ce ne incojura avea legatura cu muntele, Katmandú fiind local de plecare al majoritati expeditiilor himalayene.


Niciun comentariu: